SBA Digital är ett webbaserat system till stöd för det systematiska brandskyddsarbetet. Det är särskilt anpassat för kommuners verksamheter, men kan även passa för fastighetsägare, företag och olika typer av organisationer.
SBA Digital togs ursprungligen fram på uppdrag av Malmö stad (Trygghets- och Säkerhetsenheten), men erbjuds nu även till andra kommuner såväl som till företag och organisationer.
Ett webbaserat system till stöd för det systematiska brandskyddsarbetet
SBA Digital är från början byggt för att vara enkelt. Kan man hantera en webbläsare, kan man hantera systemet. Det är uppbyggt som en pärm med flikar och dokument och därför är övergången från en vanlig traditionell SBA-pärm smidig.
Pärmen finns alltid tillgänglig några knapptryck bort - när du har tillgång till internet. Och eftersom du kan lägga in alla dokument som har med SBA-arbetet att göra (t ex ritningar, tillsynsportokoll, delegationsdokument), är allt tillgängligt på ett och samma ställe.
Genom att systemet ger påminnelser när det är dags att göra kontroller och gå på utbildningar samt i realtid tipsar om eventuella brister i dokumentationen ges SBA-arbetet ökad kvalitetssäkring.
Det webbaserade pärmlika gränssnittet gör övergången från en pappersbaserad dokumentation smidig och innebär en lättillgänglig och användarvänlig miljö oavsett datormognad.
Från start innehåller den digitala pärmen de dokument som behövs för att snabbt komma igång med ett systematiskt brandskyddsarbete som uppfyller de krav som finns.
Det är möjligt att skapa egna verksamhetsanpassade webbdokument (utöver de som redan finns vid start), som exempelvis byggnadsbeskrivningar, årsplan, checklistor och utbildningsplan. Det är även möjligt att skapa helt egendefinierade dokument.
Det är möjligt att ladda upp ritningar, avtal, protokoll, intyg och annan brandrelaterad dokumentation för att få en så komplett och samlad SBA-dokumentation som möjligt.
Systemet ger påminnelser när det dags att göra en egenkontroll och att gå en utbildning. Det påminner även om de anmärkningar som görs och behöver åtgärdas.
Rapportfunktion ger snabb och översiktlig information om dokumentationens status och om eventuella brister som behöver rättas till.
Det är möjligt att skriva ut enskilda sidor eller alla webbsidor i den digitala pärmen i ett svep om så önskas.
Systemet gör det möjligt att ge dem som ska kunna logga in olika typer av behörigheter, exempelvis läsbehörighet, begränsad behörighet för brandskyddskontrollanter och full behörighet för brandskyddsansvariga.
Med rätt behörighet kan man ha tillgång till flera verksamheters dokumentation och snabbt få en bild av deras status.
Systemet gör det möjligt för fastighetsägare och verksamhet att samarbeta kring SBA-dokumentationen.
Varje flik i den digitala pärmen erbjuder kontextsensitiv hjälp som ger både allmänna råd och utförliga stegvisa instruktioner. För vissa moment finns det även instruktionsvideor.
Om SBA Digital låter som ett intressant verktyg, hur går du vidare?